Bidden met de Bijbel

Kortjakje maakt een verzuim van vorige week goed. En probeert ons daarna nog wat mee te geven vanuit de preek van afgelopen zondag.

Pete Greig

Op speciaal verzoek van mijn tante, begin ik met een korte mededeling die nog op de vorige week betrekking heeft. De spreker was vorige week volgens mij niet onduidelijk, maar ik voldoe (voor deze keer dan) graag aan het verzoek van tante. De spreker noemde toen twee boeken van de schrijver Pete Greig. (Greig is oprichter van de wereldwijde 24/7 Prayer-movement, en hij heeft ook op Opwekking gesproken.) De titels zijn:

  • Hoe moet je bidden?
  • Hoe kun je Gods stem verstaan?

De ondertitel van beide boeken luidt: ‘Een praktisch boek voor gewone mensen’. Voor gewone mensen? Niet zo geschikt dus voor mijn tante 😉. Maar misschien voor jou wel!

Daniël

Ken je Daniël nog? Je weet wel, die jongeman uit de Bijbel die persé een vegetarisch dieet wilde met alleen water erbij, terwijl hij koninklijk had kunnen dineren met vlees en wijn! Je weet wel, die Daniël die in de leeuwenkuil werd geworpen en er levend uitkwam!

Nou, diezelfde Daniël – die zo nauwgezet met en voor God wilde leven – heeft ook een aantal bijzondere openbaringen van God ontvangen. Die staan ook gewoon in jouw Bijbel. Maar er wordt niet zo vaak over gepreekt. En als je die hoofdstukken persoonlijk doorleest heb je waarschijnlijk ook niet meteen door waar het allemaal over gaat. Kortom: nogal ingewikkeld. Wil je er meer over weten, lees het dan nog maar eens rustig door en luister de preek van afgelopen zondag nog eens terug Een tip: zet de afspeelsnelheid op 0,25 😉

Daniël 9

De preek ging over Daniël 9:24-27. Ik beperk mij – mede omdat ik maar een eenvoudig meisje ben – tot een aantal dingen die míj opvielen:

  • Het volk Israël kreeg al vóórdat het naar het Beloofde land ging, in de woestijn tussen Egypte en Kanaän, te horen dat God zijn volk weer uit dat land zou wegvoeren als het niet naar Hem zou luisteren. Hierover, en over nog meer bestraffingen, kun je lezen in Deuteronomium 28. “Zo zie je hoe serieus we Gods geboden moeten nemen”, zei de spreker.
  • Daniël was tot zijn gebed geïnspireerd door de woorden die hij bij de profeet Jeremia had gelezen (Daniël 9:1-2). “Laat dit ons aanmoedigen tot een biddende bestudering van Gods woord”, hoorde ik de spreker zeggen. Ik geef meteen toe dat ik, zeker in de actuele situatie in het Midden-Oosten, vaak niet weet wat ik moet bidden. Maar Gods woord kan mij helpen om te bidden naar Zijn wil.
  • De spreker vestigde ook de aandacht op de woorden die tot Daniël worden gesproken in antwoord op zijn gebed: ‘Je bent zeer geliefd’ (9:23). En Gods antwoord was al onderweg vanaf het moment dat Daniël zijn smeekbede begon. Het gaat God dus minder om onze woorden, dan om wat in ons hart is. Hij kent je hart, en dat is nog belangrijker dan wat je precies bidt.

De Heer zegene jou en mij bij het bestuderen van Zijn woord.

En laat ons blijven bidden voor de vrede van Jeruzalem (Psalm 122:6 en Jesaja 62:6-7)!

Blessings,
Kortjakje