Een trap onder je gat

“Met een trap onder je gat word je vaak beter geholpen dan met een knuffel” zei de spreker afgelopen zondag. De opa van Kortjakje had daar zo zijn gedachten bij.

Opa

Na de samenkomst van afgelopen zondag, sprak ik opa. “Ha opa, lekker aan de koffie?” riep ik hem toe. Maar opa wilde meteen de diepte in over de preek. “Zo, nu heb je het ook eens van een ander gehoord, hè?” zei hij. En hij begon meteen te oreren over één van zijn grootste frustraties over de prediking in evangelisch Nederland van de laatste jaren: het hoge knuffelgehalte. Ja, God is goed, Hij houdt van je, Hij heeft je lief, Hij ziet je graag, je mag altijd bij Hem komen, Hij wijst niemand af, je mag komen zoals je bent, etc.etc. En dan is er ook nog dat lied waarin staat dat God van ons houdt en ‘niets wat wij ooit doen verandert daar iets aan’. “Nou”, zegt opa dan, “misschien verandert Zijn liefde niet, maar als wij zondigen kan dat God toch echt verdriet doen en kan Hij ook boos worden. Mensen lezen hun Bijbel niet! Of zijn ze vergeten dat Hij Adam en Eva uit het paradijs heeft weggestuurd? Dat het volk Israël herhaaldelijk is gestraft? Dat de vijanden van Israël werden gestraft als ze zich bandeloos lieten gaan? Dat ook in het Nieuwe Testament God wel zéker mensen kon straffen (denk aan Ananias en Saffira)? Dat het oordeel van God begint bij het huis Gods?”

En dan begon opa nog niet eens over dat krantenartikel waar hij zich een poosje geleden zo over had opgewonden. Er was een grote evangelische kerk in Nederland die er – na zeker tien jaar – achter was gekomen dat het christen-zijn ook inhoudt dat je geacht wordt God te gehoorzamen. Dus niet alleen ‘Jezus aannemen’ en dan gewoon verder leven zoals je deed, maar dat je je werkelijk moet bekeren. “Daar zijn ze vlot achtergekomen”, schamperde opa toen.

Wie zijn leven liefheeft

De preek van afgelopen zondag had was losgemaakt! En opa hoopte maar dat hij niet de enige was die het had begrepen. Ik ben daar niet pessimistisch over, want de spreker was nogal duidelijk geweest. “Met een trap onder je gat word je vaak beter geholpen dan met een knuffel”, had hij gezegd. En we hadden Bijbelgedeelten gelezen die ook niet mis te verstaan waren, zoals Johannes 12:24-27 waar Jezus zegt dat je niet moet proberen je leventje te behouden, want dan zul je het juist verliezen. Eeuwig behoud is er alleen als je bereid bent er afstand te doen.

Ook lazen we uit Jesaja 1 verschillende gedeelten: de verzen 5-7, 1-11, 18-20. De spreker wees erop dat onze zonden niet het grootste probleem vormen, maar het feit dat velen er niet mee naar God toe gaan. Gods volk keert Hem vaak de rug toe, dát is het grootste probleem. Want God biedt een uitweg uit de zonde: bekering. Berouwvolle terugkeer tot Hem. Gods zegen is voor wie zich wil toekeren naar Hem!

Blessings,
Kortjakje