Kortjakje zat met haar oren te klapperen, afgelopen zondag. De geschiedenis die werd behandeld had zij op de zondagschool nooit gehoord, dacht ze. En daar kan zij wel eens gelijk in hebben…
Juda
Het kan best zijn dat ik niet altijd goed heb opgelet tijdens de zondagschool. Het was er best tof, hoor. Met lieve meesters en juffen. En ik heb er heel veel opgestoken.
Maar … of zij ook Genesis 38 behandeld hebben? Ik waag het te betwijfelen. Nou ja, je kunt er natuurlijk ook niet álles behandelen. Er staat zoveel in de Bijbel. En er moet natuurlijk ook wel geknutseld, gezongen en gespeeld worden!
Maar toen de spreker afgelopen zondag Genesis 38 ging lezen, vond ik het soms wel ‘shocking’. Hij begon met een aantal vragen en opmerkingen om ons een beetje op te jutten. “Hoe schijnt het licht vanuit het Oude Testament op Jezus?”, vroeg hij om te beginnen. En hij merkte op dat in Matteüs 1 in het geslachtsregister van Jezus al snel Juda wordt genoemd: ‘Jakob verwekte Juda en zijn broers, Juda verwekte Peres en Zerach [een tweeling -red.] bij Tamar’. Maar Juda was Jakobs vierde zoon. Dat is toch vreemd. Waarom wordt de oudste, Ruben, niet genoemd? Of de wereldberoemde dromenkoning Jozef? En Tamar was een heidense vrouw. Maar dat niet alleen, zij was notabene de schoondochter van Juda. En bij háár verwekte Juda een tweeling!?
Jozef – Juda – Jozef
In Genesis is een flink aantal hoofdstukken aan de bekende Jozef-geschiedenis gewijd. Aan het eind van hoofdstuk 37 treurt vader Jakob om zijn geliefde zoon Jozef, in de veronderstelling dat die door een wild dier gedood was. Juda had het min of meer voor Jozef opgenomen door zijn broers ervan te weerhouden Jozef te doden. Maar ze verkochten hem wel aan slavenhandelaren die op reis waren naar Egypte. En Juda met zijn broers logen tegen hun vader, dat zij Jozef dood gevonden hadden. In Genesis 39 gaat de geschiedenis over Jozef, die in Egypte is terechtgekomen, verder. In hoofdstuk 38 wordt deze geschiedenis onderbroken en wordt ingezoomd op Juda.
Bizar
De spreker noemde Genesis 38 een ‘bizar verhaal’. Ik heb er met open mond naar geluisterd. En ik durf er eigenlijk nog niet eens over te schrijven. Lees dat hoofdstuk (nog) maar eens.
Omslag
In het leven van Juda vindt een omslag plaats:
- Bijzonder is dat Juda, die eerst nog Jozef had verkocht en zijn vader bedrogen, in Genesis 43 zo overtuigend verantwoordelijkheid neemt voor zijn jongste broer Benjamin. Hij is, wanneer de broers naar Egypte gaan om graan te kopen, zelfs bereid zich in de plaats van zijn broer te stellen en als slaaf in Egypte achter te blijven (vs.8-9).
- In Genesis 38:26 vinden we uit de mond van Juda de eerste schuldbelijdenis die in de Bijbel is opgetekend. Ruiterlijk erkent hij over de niet bepaald fraaie affaire met (de vermomde) Tamar: “Niet zij is schuldig, maar ik (…)”.
- Uit Juda en Tamar komt uiteindelijk de Messias voort. God keert alles om!
- Wanneer vader Jakob zijn eigen dood voelt naderen zegent hij zijn kinderen hoofd voor hoofd. Voor Juda is dan de grootste zegening (Gen.49:8-12). Daarin wordt Juda met een leeuw vergeleken. Later zal Jezus zo worden genoemd: Leeuw van Juda.
(Persoonlijk vind ik dat Juda er nogal erg genadig van af komt. Gelukkig maar, dat ik God niet ben.)
Kijk naar God, naar Jezus
In het slot van de preek werden drie lessen uit deze geschiedenis geformuleerd:
- De kracht van schuldbelijdenis
Verantwoordelijkheid nemen voor jouw aandeel in iets dat mis is gegaan; toegeven dat je fout bent geweest. God reageert altijd met vergeving op wie zijn schuld belijdt.
- God schrijft een ander verhaal
- Jozef lijkt het prototype van een slachtoffer. Maar God keerde alles om.
- Juda lijkt het prototype van een dader. Maar hij gaat niet ten onder aan zijn wandaden. God komt tot zijn doel. God schrijft een ander verhaal dan wij denken mee te maken.
Jouw leven hoeft niet getekend te zijn door de fouten die je hebt gemaakt of dat wat jou is overkomen of aangedaan.
- Licht op Jezus
Heb je fouten gemaakt, of is jou iets overkomen of aangedaan wat je leven kapot lijkt te hebben gemaakt? Je mag op weg gaan naar ‘een nieuwe Juda’, zo verwoordde de spreker het. Juda zei tegen de onderkoning van Egypte: “Neem mij maar” (Gen.44:32-33). Dit doet natuurlijk denken aan wat Jezus heeft gezegd en gedaan: “Neem Mij maar”!
Sta op voor recht en gerechtigheid. Neem verantwoordelijkheid. En zoek telkens weer Jezus, die onze schuld op zich nam en ook ons grote Voorbeeld is.
Blessings,
Kortjakje