Ongelofelijk?

Kortjakje gelooft dat zij ook gelooft.

Eentonig menu, gevarieerd opgediend

Evenals de week ervoor stond afgelopen zondag Romeinen 12 op het menu. En dat bleek helemaal niet zo vervelend te zijn als jij misschien dacht. Ik heb in elk geval geen dorre herhalingen gehoord. In vroeger tijden waren er trouwens predikanten van een zekere signatuur die het voor elkaar kregen om over één enkele tekst 40 preken te houden. En die werden dan ook nog gedrukt en uitgegeven (en gekocht!). Maar ja, tóen was het bezoeken van de kerkdienst voor velen nog een straffe, sociale verplichting. Bovendien mocht je op zondag – tussen de kerkdiensten in – niet anders doen dan stichtelijke lectuur lezen…

Schools?

De spreker vroeg zich af of zijn preekopzet niet een beetje te schools overkwam. De preek bestond namelijk uit zes vragen en zes antwoorden. Maar ik vond dat helemaal niet schools. Schools is voor mij: zes vragen, en de antwoorden mag je zélf bedenken en opschrijven.

Uitleg Bijbelgedeelte

In de korte uitleg van het Bijbelgedeelte werd vooral benadrukt dat Romeinen 12 handelt over God die zijn kerk bouwt op deze aarde, en ons hierbij betrekt. Belangrijk is voor ons de bescheidenheid waarvan de verzen 3 en 16 spreken. Je werkt vanuit jouw relatie met God en hierin speelt geloof een centrale rol.

Waaruit blijkt geloof in ons leven?

Eén van de vragen die in de preek aan de orde kwam was: ‘Waaruit blijkt je geloof?’ Vond jij dit óók zo’n spannende vraag? Ik was eigenlijk wel benieuwd of ook ik tot de gelovigen kan worden gerekend. Ik heb namelijk soms mijn twijfels. Over de vraag óf ik wel geloof. En ook in mijn geloof. De spreker noemde de volgende dingen:

  • ‘Dat je bidt’. Ah, gelukkig: een blauw vinkje! Ook al hakkel ik er soms bij en zeg ik wel eens: “Here leer mij bidden, want ik weet echt niet wat ik zeggen moet”.
  • ‘Dat je op God vertrouwt, ondanks of juist in tegenslagen’. Ja, dat doe ik. Waar moet ik ánders naar toe dan naar Hem, juist in mijn tegenslagen?
  • ‘Dat je de Bijbel erkent als het woord van God’. Tja, is er een boek dat eerlijker is over de ups en downs van het leven? Is er een boek waarin ik méér bemoediging en houvast kan vinden? Nee toch!
  • ‘Dat je vrede vindt bij Hem’. Oe, … dit wordt een heel voorzichtig dun vinkje. Ik ervaar niet altijd zoveel vrede. Er is vaak allerlei onrust in mijn hoofd. Maar toch: ja, als ik naar vrede op zoek ga op de juiste plaats, bij Hém. Ja, uiteindelijk is dat de enige plek waar ik écht vrede vind. En dat is – zoals de spreker zei – werkelijk een wonder!

Lieve mensen, er valt nog veel meer moois uit Romeinen 12 te halen. Lees het en/of luister nog eens naar de preek. Ongelofelijk … eh, nee: gelofelijk!

Blessings,
Kortjakje