Plannen

Kortjakje hoort niet bij de meelopers. Zij heeft zo haar eigen plannen en kan daar vrij stevig, om niet te zeggen stijfkoppig, aan vasthouden. Zoals haar opa wel eens over haar zegt: “Een karaktertje, hè”. Tijdens de preek van afgelopen zondag werd zij dan ook lekker tegen de haren in gestreken. En dat hoort ook zo, bij een preek, nietwaar?

Alomtegenwoordig – almachtig – alwetend

Zondag lazen we de lievelingspsalm van de spreker, zo verklapte hij. Psalm 139 mag er dan ook zijn. ‘God kent jou vanaf het begin / Helemaal van buiten en van binnenin / Hij kent al je vragen en al je verdriet / Want Hij ziet de dingen die een ander niet ziet’.
Hij ziet ons overal, heeft ons gemaakt en weet alles van ons. De ’tech-giganten’ weten op basis van ons internetgedrag ook heel veel over ons. Maar dat God je kent is góed nieuws, want Hij heeft het beste met je voor!

Plannen

Nou ja, soms lijkt het wel of daar wat op valt af te dingen. Als God het beste met mij voor heeft, waarom ben ik dan ‘midden-in-de-week’ altijd ziek?
En waarom haal ik soms van die slechte cijfers op school? En waarom … (etcetera, etcetera). Trouwens, waarom komen ook mijn mooie plannen lang niet altijd uit? Vaak begrijp ik het leven niet en zeker niet alle tegenslagen en teleurstellingen.
De spreker legde uit dat Gods plannen vaak anders zijn dan die van ons. Dat vind ik wel een moeilijke boodschap. Mijn eigen plannen zijn vaak soort van subliem, vind ik zelf.
Maar die van God schijnen nóg beter te zijn (zie Jes. 55:8-9). En – zo vertelde de spreker erbij – de route naar de vervulling van die plannen is voor ons ook vaak onbegrijpelijk. Hij gaf hier een aantal voorbeelden bij, waar ik stil van werd (en dat wil wat zeggen).

‘Door lijden tot heerlijkheid’

Door de preek heen kwam er een beste portie nuchter realisme over ons heen. Het lijden blijft ook christenen niet bepaald bespaard. Maar Gods plannen staan vast. Hij wil ons ’tot heerlijkheid’ brengen. Dat we strálend Jezus weerspiegelen! Ik volsta met het vermelden van de Bijbelteksten die hij hierbij noemde: Efeziërs 5:4-6 en Romeinen 8:29.

Blessings,
Kortjakje.