Veel politici houden niet van ‘wat-als-vragen’. Althans, wanneer het hen niet uitkomt. Want als het hen wél uitkomt, fantaseren zij er graag op los. (Wat als we onze eigen wetten niet hoeven na te leven? Wat als we de rechter buitenspel kunnen zetten? Wat als we eens stoppen met ontwikkelingssamenwerking? Wat als we onze grenzen zouden kunnen sluiten?)
De preek van afgelopen zondag ging ook over ‘wat-als-vragen’, maar die hadden bar weinig met fantasie te maken.
Ouders
De preek dit keer met een nogal bijzondere stelling: “Ouders hebben goede redenen om regels te stellen”. Wat krijgen we nou? Dacht ik. Hebben kinderen soms geen goede redenen om daar niet naar te luisteren? Maar ach, ik ben in een goede bui, ik zal het de spreker vergeven.
Genezing
Het thema van de preek was vervat in een vraag: “Wat als Jezus niet geneest, maar wel redt?”
Ho even, dacht ik. Wat is dit voor een vreemde vraag! ‘Wat als Jezus niet geneest?’ Dat doet Hij toch juist wél?! Hij genas toch ieder die tot Hem kwam? Zo staat dat toch in de Bijbel?
De spreker begon te lezen in Marcus 6:45-56. Aan het slot daarvan is Jezus in Gennesareth en geneest alle mensen die bij Hem kwamen. “Zie je wel!”, dacht ik.
Maar toen vertelde de spreker over de geschiedenis uit Johannes 5, waar Jezus een man geneest die al 38 jaren ziek was. Er lagen daar, bij het badwater dat in het Hebreeuws Betzata heet, nog veel meer zieken, maar die genas Jezus blijkbaar niet. En wat te denken van de geschiedenis die in Handelingen 3 is opgetekend. Daar wordt, op een woord van de apostel Petrus, een bedelaar genezen die al sinds jaar en dag bij de tempelpoort gezeten had. Daar móet Jezus in zijn aardse leven toch een aantal keren langsgekomen zijn? En die man zat daar niet lang na Jezus’ hemelvaart nog steeds … ongenezen!
Jij niet?
Jezus genas in zijn dagen hier op aarde niet iedereen. En de spreker paste dit ook toe op ons, hier en nu: misschien ben jij – ondanks je gebeden – niet genezen? Geneest Jezus jou niet?
Heil, genade, redding
Onze levens gaan niet per definitie over rozen. Als we ziek zijn, is er niet altijd genezing. We zijn, volgens de spreker, de ‘paradijselijke tuin’ (dat is wellicht de betekenis van ‘Gennesaret’) kwijtgeraakt.
Nee, genezing is er niet altijd in het hier en nu. Maar redding is er wel, voor iedereen die voor Jezus kiest. Zoals de misdadiger die naast Jezus gekruisigd was en aan Hem vroeg: “Jezus, denk aan Mij”. Voor zulke mensen is er heil, genade, redding. De spreker zei tot slot: “Durf toe te geven dat je Hem nodig hebt, zoals ook Petrus deed toen hij lopend op het water er plotseling in dreigde weg te zinken: ‘Here redt mij!’ Jezus heeft jouw heil voor ogen, je redding”.
Blessings,
Kortjakje